Här hittar ni alla diskussionsuppgifter och övningar för att gå Barnafrids basprogram i grupp. Med hjälp av dessa kan ni tillsammans diskutera och reflektera över innehållet i basprogrammet.
Inför varje övning ska ni ha läst igenom det kapitel som ni kommer att behandla. Därefter genomför ni diskussionsuppgifterna för kapitlet. Börja med att titta på introduktionsfilmen tillsammans. Därefter kan ni djupdyka i varje kapitel.
Nedan hittar ni övningsunderlaget till respektive kapitel i basprogrammet.
Titta på filmen om Barnkonventionen i praktiken. Diskutera därefter hur ni i er verksamhet arbetar med Barnkonventionen i grupper om två och två under ca 5 minuter. Avsluta diskussionen med att dela med er av era tankar i hela gruppen.
Ge konkreta exempel på hur vi i vår verksamhet arbetar med barns rättigheter och delaktighet.
Vilka förutsättningar är nödvändiga för att barn och unga ska kunna vara delaktiga i den planering och de beslut som fattas inom din verksamhet i samband med att de blivit utsatta för våld i hemmet? På vilket sätt kan du i mötet med barn och unga i din verksamhet agera såväl ur ett delaktighets- som ett omsorgsperspektiv?
Går dessa exempel att använda även när det gäller barn och unga som är utsatta för våld och andra övergrepp?
Skriv gärna upp svaren på en tavla och reflektera tillsammans.
Är det något mer utifrån vår verksamhet som behöver lyftas och diskuteras utifrån kapitlet?
Titta på filmen om våld mot barn tillsammans. Diskutera därefter innehållet i grupper om två och två under ca 5 minuter. Avsluta varje diskussion med att dela med er av era tankar i hela gruppen.
Skriv gärna upp svaren på en tavla och reflektera tillsammans.
Är det något mer utifrån vår verksamhet som behöver lyftas och diskuteras utifrån kapitlet?
Gå tillsammans igenom modellen. Reflektera och diskutera omfattningen av våld utifrån de olika våldsformerna och hur de överlappar varandra.
Modell över olika former av misshandel och hur de överlappar varandra. (Jernbro, C. & Landberg, Å. (2020) Multiutsatta barn. Stockholm: Allmänna barnhuset.
Är det något mer utifrån vår verksamhet som behöver lyftas och diskuteras utifrån kapitlet?
Titta på filmen om fysiskt våld tillsammans. Diskutera därefter innehållet i grupper om två och två under ca 5 minuter. Avsluta varje diskussion med att dela med er av era tankar i hela gruppen.
Gå igenom så kallade indikatorskador och låt var och en fundera på om någon sett dessa skador hos något barn. Hur upptäckte du dem och hur såg skadorna ut.
Är det något mer utifrån vår verksamhet som behöver lyftas och diskuteras utifrån kapitlet?
Titta på filmen om psykiskt våld och försummelse (ligger i gruppspårets kapitel 2) tillsammans. Diskutera därefter innehållet i grupper om två och två under ca 5 minuter. Avsluta varje diskussion med att dela med er av era tankar i hela gruppen.
Öva i par på hur man kan initiera en diskussion kring försummelse.
Rollfördelning: den ena av er spelar en yrkesverksam som vill lyfta att ni uppfattar att barnet på något sätt inte får sina behov tillgodosedda. Den andra spelar föräldern. En tredje person kan vara observatör som efteråt ger återkoppling och respons på mötet mellan förälder och den yrkesverksamma.
Byt gärna roller och gör om övningen.
Är det något mer utifrån vår verksamhet som behöver lyftas och diskuteras utifrån kapitlet?
Titta på filmen om sexuella övergrepp tillsammans (ligger i gruppspårets kapitel 4) Diskutera innehållet i grupper om två och två under ca 5 minuter. Avsluta varje diskussion med att dela med er av era tankar i hela gruppen.
Är det något mer utifrån vår verksamhet som behöver lyftas och diskuteras utifrån kapitlet?
Diskussionsfrågor
Öva i par på hur ni som yrkesverksam bemöter en förälder som berättar att hen är utsatt för våld av sin partner.
Rollfördelning: den ena av er spelar en yrkesverksam och den andra en förälder som berättar om våld i hemmet och att hen är utsatt. Partner utövar inte våld mot barnet. En tredje person kan vara observatör som efteråt ger återkoppling och respons på mötet mellan förälder och yrkesverksam
Förslag på frågor att reflektera och diskutera kring
Byt gärna roller och gör om övningen.
Är det något mer utifrån vår verksamhet som behöver lyftas och diskuteras utifrån kapitlet?
Titta på filmen om hedersrelaterat våld och förtryck tillsammans. Diskutera därefter innehållet i grupper om två och två under ca 5 minuter. Avsluta varje diskussion med att dela med er av era tankar i hela gruppen.
Är det något mer utifrån vår verksamhet som behöver lyftas och diskuteras utifrån kapitlet?
Titta på filmen om barn på flykt tillsammans. Diskutera därefter innehållet i grupper om två och två under ca 5 minuter. Avsluta varje diskussion med att dela med er av era tankar i hela gruppen.
Som stöd kan ni ladda ner mallen ”kulturformuleringsintervju”.
Hur arbetar ni med tolkar och finns det några rutiner eller riktlinjer kring detta? Reflektera skillnader mellan att diskutera frågor om våld med och utan tolk. Dela med er av goda och dåliga erfarenheter.
Är det något mer utifrån vår verksamhet som behöver lyftas och diskuteras utifrån kapitlet?
Titta på filmen om att upptäcka, utreda och behandla. Diskutera därefter innehållet i grupper om två och två under ca 5 minuter. Avsluta varje diskussion med att dela med er av era tankar i hela gruppen.
Vad är förebyggande arbete för mig?
Vilken konkret kunskap, kompetens eller stöd behöver du för att upptäcka barn och unga som blivit utsatta för olika former av våld?
Diskutera orosanmälan. Professionella inom olika verksamheter berättar om sin tvekan om att göra en orosanmälan. Har du själv tvekat? Vad anser du är avgörande för att göra en anmälan till socialtjänsten? Vad skulle kunna påverka dig att undvika att göra en orosanmälan, även om du känner oro för ett barn? Vad tänker du att en orosanmälan ska leda till? Vilken roll ska din verksamhet ha efter att en anmälan gjorts? Vilka ska vara involverade? Vilka konsekvenser tänker du att det kan få för barnet när personal undviker att göra en orosanmälan till socialtjänsten?
Diskutera sekretessregler. Hur tänker du kring dessa? Hur arbetar ni med sekretess inom din verksamhet? Finns det för- eller nackdelar med sekretessregler när man ska försöka upptäcka våld och hjälpa våldsutsatta barn, ungdomar och deras familjer?
Många kommuner idag har ett Barnahus. Har ni själva kommit i kontakt med Barnahus. Dela med dig av dina erfarenheter till kollegorna.
Hur fungerar samverkan mellan er verksamhet och andra myndigheter och verksamheter som ni möter i ert arbete.
Vi hoppas att ni fått med er mycket ny kunskap från basprogrammet. Avsluta gärna med att reflektera över hur ni tillsammans kan arbeta vidare effektivt för att upptäcka, bedöma och behandla våld mot barn på just er arbetsplats.